Project

Waterbewust contact

Hagelstenen zo groot als eieren, agrariërs die wanhopig worden van al het water dat blijft vallen, de presentatie van de handreiking gezamenlijke investeringsprogrammering, de lancering van de routekaart omgevingswet of de ledenbrief voortgang en resultaat samenwerking in de waterketen. Zo maar wat onderwerpen van (groot) belang waar hele wijze dingen over te schrijven zijn. Maar dat ga ik niet doen. Met het risico dat u deze column meteen door scrolt of wegklikt, ga ik wil het met u hebben over de nieuwste rage van onze jeugd: Pokémon Go.

Voor wie niet weet van Pokémon is, een korte introductie. In de jaren negentig zaten jongeren aan de buis gekluisterd voor de Japanse serie Pokémon, waarin mensen fictieve schepsels - de Pokémon - trainen en tegen elkaar laten vechten. De serie was een enorm succes en nu is er iets nieuws. Het heet Pokémon Go en het maakt gebruik van de echte wereld om mensen te laten gamen. Bij Pokémon Go wordt de camera van je smartphone ingeschakeld om Pokémon in de echte wereld te vangen. Je loopt rond, de game ziet waar je bent en op het scherm verschijnt dan een Pokémon die je kunt vangen en trainen. Pokémon Go is een echte rage en zorgt ervoor dat jongeren deze zomerperiode niet rondhangen, maar massaal in groepjes de stad of het bos in trekken om Pokémon te zoeken. Ziet u dus een groepje jongeren op hun smartphone turen: grote kans dan dat dit Pokémon jagers zijn.

Waarom hierover schrijven? Omdat mijn werkplek bij Waterschap Brabantse Delta op landgoed Bouvigne in Breda een Pokémon hotspot is. Sinds vorige week krijgen wij dus veelvuldig bezoek van een doelgroep die wij hier zelden zien en waar we heel moeilijk contact mee krijgen: jongeren tussen de 10 en 16 jaar. En ik zie van dichtbij dat we niet goed weten wat we met deze kans moeten. Tuurlijk we maken een praatje en overhandigen een folder over waterbewustzijn maar dat is het dan. Ik ben ervan overtuigd dat we meer moeten. We hebben het namelijk over de beleidsmakers, bestuurders, belastingbetalers en belanghebbenden van de toekomst. Dus hoe zorgen we dat we deze generatie met andere wensen en behoeften, net als Pokémon Go doet, aanspreken, boeien en binden? Een nieuwe generatie met nieuwe technologische middelen, vraagt om een andere benaderingswijze. Hoe? Daar pieker ik over. Al schrijvende bedenk ik me dat ik de gesprekjes met de Pokémon jagers maar eens ga gebruiken om ze te leren kennen. Boeien en binden, begint tenslotte met kennen en snappen.

En voor diegene die dit echt te veel 'off topic' vinden en behoefte hebben aan de ‘echte’ inhoud: kijk dan bij de inhoudelijke thema's in deze zomerperiode (zoals bijvoorbeeld de Gezamenlijke Investeringsprogramering en de ledenbrief) die helpen u dan (vast wel) verder. Ik wens u een hele fijne zomer – en een goede Pokémon jacht!

Met vriendelijke groet,



Ellen Verhoef
Samenwerken aan Water